Nieuwe Cobouw 50: Omzetstijging 36 van de grootste 50 bouwbedrijven
donderdag 22-11-2012 08:16
Dit is een origineel bericht van Sdu Uitgevers
Nieuwe Cobouw 50 verschenen: 36 van de grootste 50 bouwbedrijven boeken omzetstijging

Den Haag, 22 november 2012 - Van de 50 grootste bouwbedrijven van Nederland hebben er vorig jaar 36 een omzetstijging weten te boeken. Achttien van hen behaalden zelfs een omzetstijging van 10 procent of meer. Dat blijkt uit de Cobouw 50, het overzicht van de meest toonaangevende bouwbedrijven van ons land.
Samen waren de vijftig in 2011 goed voor een omzet van 32,5 miljard euro. Dat is 4 procent meer dan in 2010. De toename volgt op twee jaren van forse teruggang. Over 2009 en 2010 verloren de grootste bouwondernemingen van Nederland in totaal meer dan 4 miljard aan bedrijfsopbrengsten.
De uitkomsten doen vermoeden dat de bouwtop vorig jaar het dieptepunt van de crisis achter zich heeft gelaten. Volgens de bouwexperts van accountantsbureau PwC is dat echter maar zeer de vraag. De bouw heeft in 2011 vooral kunnen profiteren van de toen nog goed gevulde orderboeken, menen zij.
"Bovendien zijn in 2011 relatief veel werken die eerder door de slechte marktomstandig-heden waren uitgesteld, tot uitvoering gekomen", zegt Edmond Verstraete, voorzitter van de sectorgroep Bouw van PwC, in een uitgebreid interview in het vandaag verschenen Cobouw 50-magazine.
Gezien de snel opdrogende ordervoorraden dit jaar en het grote aantal saneringsrondes bij vrijwel alle bouwers, moet volgens Verstraete en zijn collega Erik Franzen rekening worden gehouden met een nieuwe omzetdaling in 2012.
Dat de grootste aannemers van ons land vorig jaar de crisis weldegelijk aan den lijve hebben ondervonden, blijkt vooral uit de behaalde winsten. Het gezamenlijke nettoresultaat liep met 13 procent terug tot 844 miljoen. Daarnaast was over de gehele linie sprake van een lagere solvabiliteit en liquiditeit.
De Cobouw 50-ranglijst telt dit jaar zes nieuwe binnenkomers en evenzoveel uitvallers. Hoogste nieuwe binnenkomer is Breijer Bouw en Installatie op plaats 25. Overigens was het nog nooit zo 'makkelijk' om door te dringen tot de top 50. Amstelone, het moederbedrijf van UBA Bouw, haalde de lijst met een omzet van 'slechts'59 miljoen. In 2009 was 90 miljoen aan opbrengsten nodig voor een notering in de Cobouw 50.
Cobouw Award
Het renovatie- en onderhoudsbedrijf Hemubo uit Almere heeft dit jaar de Cobouw Award gewonnen voor het best presterende bouwbedrijf tijdens de crisis.

Om de best presterende bedrijven gedurende de crisis in kaart te brengen, heeft accountantsbureau PwC in opdracht van Cobouw de totale performance van de vijftig grootste bouwondernemingen berekend. Gekeken is naar de jaren 2009, 2010 en 2011.
Behalve Hemubo, gooiden ook De Vries en Verburg, Dijkstra Draisma, Prins Aanneming Maatschappij en Sprangers hoge ogen. Zij eindigden op de plekken 2 tot en met 5.
In het vandaag gepubliceerde Cobouw50-magazine meer aandacht voor Hemubo. Hoe komt het dat dit bedrijf zo goed presteert? "We danken ons succes misschien wel aan een stukje behoudendheid. Wij hebben niet zo de behoefte om heel grote sprongen te maken", zegt adjunct-directeur Tom Bergmans in het magazine.

Meer informatie vindt u op www.cobouw.nl en www.cobouw50.nl.
Links:
Organisatie info: