TeamAlert en Arriva maken jongeren bewust van verkeersveilig gedrag
woensdag 21-11-2012 15:23
Dit is een origineel bericht van Stichting TeamAlert
Op donderdag 29 november worden meer dan 100 middelbare scholieren in Den Bosch bewust gemaakt van hun eigen gedrag in het verkeer. Stichting TeamAlert, dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, organiseert namelijk het project 'Streetbeat' op Santa Maria Mavo. Arriva zal deze dag ook aanwezig zijn met hun campagne 'Help Vandalisme Afbreken'. TeamAlert en Arriva slaan hiermee de handen ineen om jongeren te laten nadenken over (verkeers)veiligheid en ongewenst gedrag in het OV. Ruud van Heugten, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant en portefeuillehouder Mobiliteit en Financiën, komt donderdagochtend langs om met de leerlingen te discussiëren over deze onderwerpen.

TeamAlert heeft als doel om jongeren bewust te maken van hun eigen kwetsbaarheid en verantwoordelijkheid in het verkeer. Het verkeer is namelijk doodsoorzaak nummer één onder jongeren. Vorig jaar vielen er 117 verkeersdoden onder jongeren in de leeftijdscategorie 12 t/m 24 jaar. Met het project Streetbeat wordt de klas verdeeld in twee teams. Aan de hand van een aantal filmpjes gaan de teams de discussie met elkaar aan over verschillende stellingen. Deze gaan over de risico's die jongeren nemen in het verkeer zoals het luisteren van muziek op de fiets. Het debat wordt afgewisseld met andere onderdelen, bijvoorbeeld een quiz. Door de jongeren in hun creativiteit uit te dagen, werkt TeamAlert op originele manier aan een positieve attitude ten opzichte van verkeersveiligheid.

Met de voorlichtingscampagne 'Help Vandalisme Afbreken' bezoekt Arriva in de periode 19 november tot en met 30 november diverse scholen in Noord-Brabant met de Anti-Vandalismebus. In deze bus kunnen jongeren zelf zien wat er aan bussen, maar ook aan brievenbussen, bushaltes en andere openbare voorzieningen wordt vernield en wat dit allemaal kost. Daarnaast wordt er een videofilm vertoond en gaan de jongeren aan de slag met een rollenspel.

Stichting TeamAlert
Stichting TeamAlert is dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk doodsoorzaak nummer één onder jongeren. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes met subsidieverlening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
Arriva
Arriva Nederland verzorgt het trein- en busvervoer in de provincies Noord-Brabant, Groningen, Friesland, Flevoland, Gelderland en Zuid-Holland. Arriva heeft als doelstelling om een steeds grotere rol te spelen in het personenvervoer. Dit wil Arriva bereiken door het ontwikkelen van innovatieve vervoeroplossingen om zo het comfort en de veiligheid voor de reiziger te optimaliseren.
Links:
Organisatie info: