Kunstenaars openen hun ateliers tijdens RijksakademieOPEN
woensdag 21-11-2012 15:24
Dit is een origineel bericht van Rijksakademie van beeldende kunsten
RijksakademieOPEN 2012 toont belang van talentontwikkeling

Op zaterdag 1 en zondag 2 december kan het publiek tijdens RijksakademieOPEN 2012 een kijkje nemen in het gebouw van de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. In de voormalige Kavallerie-Kazerne in de Sarphatistraat in Amsterdam, tonen 56, streng geselecteerde, kunstenaars vanuit de hele wereld, nieuw werk in hun atelier.

RijksakademieOPEN 2012 is een bijzondere editie. De stevige bezuinigingen op de Rijksakademie betekenen het inslaan van nieuwe wegen om de toekomst voor een nieuwe generatie kunstenaars te zekeren. Op dit moment worden de krachten gebundeld met collega-instituut De Ateliers. Innovatieve projecten binnen wetenschap en bedrijfsleven worden geïntensiveerd en ontsloten. De samenwerking met presentatie-instellingen en musea wordt uitgebreid om een groter publiek te betrekken bij wat zich binnen de muren van het kunstenaarslaboratorium afspeelt.

RijksakademieOPEN 2012 laat - in een tijd waar het belang van talentontwikkeling in de kunst onder druk staat - zien waar het uiteindelijk om gaat: 56 residents die kunst tonen die verwart, confronteert, indruk maakt, ontroert of vragen stelt. De kunstenaars die hun werk tonen hebben zich een jaar lang geconcentreerd op onderzoek, experiment en de productie van nieuw werk. Zij tonen uitkomsten van intense werkprocessen, resultaten van veelvuldig experimenteren of versmeltingen van nieuwe invalshoeken.

Programma RijksakademieOPEN 2012
Naast de 69 kunstenaarspresentaties in de ateliers, is er een uitgebreid publieksprogramma. Er zijn vier soorten rondleidingen (elk uur, gratis), Rijksakademie Talks waarin resident artists aan het woord komen en er is een kinderatelier waar kinderen zelf aan het werk kunnen gaan. Door middel van de Rijksakademie Guide (5 euro), rondleidingen en QR codes bij de ateliers wordt extra achtergrondinformatie geboden. Op het Rijksakademie blog (www.rijksakademie.nl/blog), Facebook en Twitter zijn de voorbereidingen te volgen en zal tijdens RijksakademieOPEN live verslag worden gedaan.

De volgende resident artists tonen hun werk tijdens RijksakademieOPEN 2012:
Daniëlle van Ark (NL), Elin Austbø (NO/NL), Goeun Bae (KR), Olga Balema (US/UA), Céline Berger (FR/ DE), Deniz Buga (TR), Crystal Z. Campbell (US), Noor Ali Chagani (PK), Leidy Churchman (US), Jeannoux van Deijck (NL), Jeffrey Dunsbergen (NL), Karishma D'souza (IN), Dimitar Genchev (BG/NL), Eric Giraudet de Boudemange (FR/NL), Rubén Grilo (ES), Xi Guo (CN), Idan Hayosh (IL/NL), Roderick Hietbrink (NL), Dima Hourani (PS), Jean Hubert (FR), Zhana Ivanova (UK/BG/NL), Bert Jacobs (NL), Shiu Jin (KR), Admire Kamudzengerere (ZW), Lev Kazachenko (RU/NL), Gert Jan Kocken (NL), Philipp Kremer (DE), Toligniew Kṛṣṇamāçār (IN), Pawel Kruk (PL/US), Kate Levant (US), Maryanto (ID), Bea McMahon (IE), Kianoosh Motallebi (GB/NL), Xue Mu (CN/NL), Kurt Nahar (SR), Min Oh (KR/NL), Uche Okpa-Iroha (NG), Marc Oosting (NL), Femmy Otten (NL), Irina Popova (RU), Muzi Quawson (GB), Florian Quistrebert (FR), Thomas Raat (NL), Ayman Ramadan (EG), Dušan Rodić (RS/NL),Sanne Rous (NL), Pamela Rosenkranz (CH/DE), Nicoline Timmer (NL), Edward Clydesdale Thomson (GB/NL), Pathy Tshindele Kapinga (CD), Antonio Vega Macotela (MX), Miko Veldkamp (NL), Anne de Vries (NL), Dan Walwin (GB), Ran Zhang (CN/NL), Emile Zile (AU/NL).

* Vermeld worden de nationaliteit en (indien anders dan nationaliteit) het land van herkomst voor aanvang van de residency op de Rijksakademie

RijksakademieOPEN 2012
1 & 2 december 2012, 11.00-19.00 uur
Rijksakademie van beeldende kunsten, Sarphatistraat 470, Amsterdam (NL)
Toegang inclusief publicatie 10 euro; toegang 7,50 euro; met kortingspas 5 euro; kinderen tot 12 jaar gratis.

Bezoekersinformatie en programma: www.rijksakademie.nl/open
RijksakademieOPEN 2012 wordt mogelijk gemaakt dankzij:
Hoofdsponsor Rabobank, Amsterdams Fonds voor de Kunst, SNS REAAL Fonds

Dank aan sponsoren en begunstigers van de Rijksakademie van beeldende kunsten
Links:
Organisatie info: