EkoPlaza uitgeroepen tot Duurzaamste Merk
woensdag 21-11-2012 15:38
Dit is een origineel bericht van EkoPlaza
VEGHEL - Gisteravond werd de biologische supermarktketen EkoPlaza gekozen tot het Duurzaamste Merk. Deze verkiezing is een initiatief van AllesDuurzaam.nl waarbij consumenten online hun stem en motivatie uitbrachten. Erik Does, algemeen directeur, nam de prijs gisteren in ontvangst tijdens het National Sustainability Congres te Nieuwegein. Voor EkoPlaza is de titel niet alleen een kroon op het werk, maar ook een extra stimulans om duurzame initiatieven te blijven ontwikkelen en om biologisch voor iedereen bereikbaar te maken.

Van de 70 deelnemende merken werd EkoPlaza met 1.330 stemmen de winnaar van 2012, opgevolgd door nieuwkomer KRNWTR en cosmeticamerk Dr. Hauschka. Uit de motivaties kwam naar voren dat klanten merken dat EkoPlaza biologisch bereikbaar en betaalbaar maakt. Een belangrijke uitkomst, want dit vormt tevens de missie van de biologische supermarktketen. Volgende week bereikt EkoPlaza in Zwolle een mijlpaal met de opening van haar 60ste vestiging. EkoPlaza opende de afgelopen twee jaar gemiddeld 2 winkels per maand door heel Nederland.

Duurzame initiatieven
Met de titel van Duurzaamste Merk worden ook de uiteenlopende duurzame initiatieven van EkoPlaza gewaardeerd. Niet alleen op winkelvloer en op het hoofdkantoor, waarbij er van vooruitstrevende oplossingen voor water- en energieverbruik gebruikt wordt gemaakt, maar ook initiatieven gericht op de leefomgeving in de stad, op scholen en in het buitenland.

Zo komen er in Amsterdam en Zaandam oplaadpunten voor scooters en fietsen, waarmee EkoPlaza de eerste supermarkt is die op een dergelijke manier proactief bijdraagt aan een schonere leefomgeving. Met dit doel gaat EkoPlaza ook zonnepanelen plaatsen op scholen. Verder wordt er binnengekort gestart met de actie 'Geef een geit'. Hiervoor werkt EkoPlaza samen met de vereniging van biologische geitenhouders De Groene Geit. Wie bij EkoPlaza geitenkaas of -melk koopt helpt hiermee gezinnen in Bangladesh, voor wie geiten zeer belangrijk voor het levensonderhoud voor de bevolking, zoals voor melk en bemesting.

Over EkoPlaza
De EkoPlaza-visie is samengevat in vijf keuzes: betaalbaar biologisch, bewust lekker eten, persoonlijk en dichtbij, verrassend gevarieerd en een eerlijke samenwerking.

Over AllesDuurzaam.nl
De verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland' is een initiatief van Allesduurzaam.nl. Dit jaar werd de competitie voor de derde maal georganiseerd. 'Duurzaamste merk van Nederland' is een online stemming onder bezoekers van Allesduurzaam. Het succes van de verkiezing inspireert Allesduurzaam om de rol van intermediair tussen merken en klanten te vergroten, waarmee kan worden bijgedragen aan het verder ontwikkelen van duurzame producten en diensten.
Links:
Bijlage: