Taaloefenwerkplaats wint Helemaal Humanitas Prijs 2012
dinsdag 20-11-2012 09:38
Dit is een origineel bericht van Humanitas
De Taaloefenwerkplaats van Humanitas Midden-Drenthe heeft de Helemaal Humanitas Prijs 2012 gewonnen. De vrijwilligers van het project helpen nieuwkomers die net of al wat langer in Nederland wonen bij het leren van de Nederlandse taal.

Ook na de inburgeringscursus is het voor veel nieuwkomers moeilijk om in een nieuw, vreemd land een sociaal netwerk op te bouwen. De Nederlandse taal ervaren zij als een barrière. Ook zij die al wat langer in Nederland wonen, knopen niet snel een praatje aan, uit angst voor het maken van fouten.

Iedereen gaat vooruit
De Taaloefenwerkplaats, georganiseerd in Beilen en Smilde, is een wekelijks samenzijn van tien vrijwilligers en twintig deelnemers. Eén uurtje praten ze in groepsverband, één uur doen ze taaloefeningen op hun eigen niveau. 'Iedereen gaat vooruit', zegt coördinator en oprichter Gert Wijnholts. 'Zelfs de getraumatiseerde Irakese meneer die eerst niets kon onthouden. Op een goede ochtend zei hij tegen me: 'Wat een mooie blouse. Rood, groen, blauw, paars'.

Meedoen aan de maatschappij met taal
De kracht van de Taaloefenwerkplaats is dat getrainde vrijwilligers met eenvoudige middelen heel concrete ondersteuning geven, oordeelde de jury van de Helemaal Humanitas Prijs. De ondersteuning werkt vraaggericht en activerend: de deelnemers dragen zélf onderwerpen aan die niet alleen aansluiten bij hun eigen situatie maar ook bij die van de lokale leefgemeenschap. Daarmee is de stap naar participatie snel gezet.

Helemaal Humanitas
De Helemaal Humanitas Prijs wordt sinds 2007 jaarlijks uitgereikt aan een activiteit die uitdraagt waar Humanitas voor staat. Tijdens de Algemene Vergadering van Afgevaardigden op 17 november in Woudenberg werd de prijs uitgereikt aan de Taaloefenwerkplaats. In de taalondersteuning staan gelijkwaardigheid en zelfbeschikking van de deelnemers voorop. Zij worden niet gezien als slachtoffer of maatschappelijk probleem, maar als medeburger.

Prijzengeld: 5.000 euro
De Taaloefenwerkplaats ontving een geldbedrag van 5.000 euro. Hiermee wil Humanitas Midden-Drenthe oefenmateriaal aanschaffen en pr-materiaal ontwikkelen voor het werven van nieuwe deelnemers. Ook zal het geld worden besteed aan het organiseren van excursies aan culturele en educatieve instellingen. Het komt ook van pas bij het ontwikkelen van een nieuwe taalactiviteit, specifiek bedoeld voor de gezinnen van de deelnemers.

Nog eens 5.000 euro gaat naar een speciaal fonds. Humanitas-afdelingen die een nieuwe taaloefenactiviteit willen opzetten of een bestaand project willen uitbreiden voor asielzoekers en 'oudkomers', kunnen hiervoor een bijdrage uit het fonds aanvragen.

Helemaal Humanitas

Humanitas is er voor mensen die het even niet in hun eentje redden. Jaarlijks geven 11.500 goed getrainde vrijwilligers zo'n 51.000 mensen het zelfvertrouwen om op eigen kracht iets aan hun situatie te veranderen. Humanitas heeft ruim 600 projecten, variërend van opvoedingsondersteuning tot rouwverwerking. En van maatjescontacten voor inburgeraars tot een chat.
Links:
Organisatie info:
												Humanitas

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nikol Verkroost, telefoon 020-5231100.