Antroposofische zorg claimt antwoorden op vraagstukken van nu
dinsdag 20-11-2012 12:00
Dit is een origineel bericht van Lievegoed
Bilthoven, 20 november 2012

Donderdag 22 november organiseert de Lievegoed een debat over definities van welzijn, geluk en groei. Gastspreker is Herman Wijffels. Er is een interview met Ad Bergsma en Jacqueline Boerefijn, gevolgd door een paneldiscussie. Alles onder leiding van Jacobine Geel. Locatie: De Nieuwe Liefde in Amsterdam vanaf 14.00 uur.

Lievegoed, een antroposofische zorginstelling voor psychiatrie, verslavingszorg en zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, laat zien dat Antroposofie antwoorden heeft op maatschappelijke vraagstukken. Juist nu.

Vanuit de antroposofische inspiratie is er jarenlang de positieve ervaring opgebouwd dat korte termijn oplossingen, vaak gefragmenteerd en gericht op opheffen van een aandoening of het verlichten van een beperking, niet toereikend zijn.
In de Antroposofie is zorg en behandeling geen doel op zich, maar een middel om de menselijke waardigheid in stand te houden en mensen de kans te geven zich te ontwikkelen. Zodat clienten en patiënten midden in de samenleving een zinvolle bijdrage kunnen leveren. Oude vertrouwde begrippen uit de antroposofie zoals een helende gastvrije omgeving, de mens zien als een geheel, met veel respect voor de status van leven, zinvol werk, contact met de natuur en gemeenschapszin worden voortdurend aangevuld met nieuwe uitgangspunten, zoals de individuele ontwikkeling, participatie in sociale netwerken en een geïntegreerde standaard van zorg.

Hiermee is het gedachtegoed van de antroposofie is actueler dan ooit. Het manifesteert zich steeds nadrukkelijker: in de financiële wereld, in de zorg, in het onderwijs. Steeds meer mensen kijken met hernieuwde nieuwsgierigheid naar deze uitgangspunten.

Wij nodigen de pers uit:
Donderdag 22 november om 14.00 uur.
Locatie: is De Nieuwe Liefde in Amsterdam.
Een debat over definities van welzijn, geluk en groei. Gastspreker Herman Wijffels.
Een interview met Ad Bergsma en Jacqueline Boerefijn, gevolgd door een paneldiscussie.
Gespreksleider Jacobine Geel.
Links: