Volvo Car Corporation voert productie op van 's werelds eerste Plug-in Hybrid met dieselmotor
maandag 19-11-2012 10:37
Dit is een origineel bericht van PR Newswire
GOTENBURG, Zweden, November 19, 2012 /PRNewswire/ --

Volvo Car Corporation voert de productie op van de nieuwe Volvo V60 Plug-in Hybrid. Na de eerste serie van 1.000 auto's voor modeljaar 2013, wordt de productie verhoogd van 4.000 naar 6.000 auto's vanaf modeljaar 2014. De productie van 's werelds eerste Plug-in Hybrid met dieselmotor is met succes geïntegreerd in dezelfde productielijn waar ook andere modellen van Volvo worden geproduceerd in de Torslanda-fabriek in Gotenburg.

Voor het zien van de Multimedia News Release, klik hier:

Een opmerkelijke prestatie als we kijken naar de samenstelling van de geavanceerde Plug-in Hybrid technologie met twee complete aandrijflijnen en een krachtige accu waarmee tot wel 50 kilometer puur elektrisch kan worden gereden.

"Als eerste binnen de automotive branche hebben we een Plug-in Hybrid weten te integreren in het bestaande productieproces naast andere Volvo modellen", aldus Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development bij Volvo Car Corporation. "Door de integratie in het standaard productieproces zijn voor kopers van de V60 Plug-in Hybrid alle opties verkrijgbaar die ook voor een standaard V60 mogelijk zijn."

Meer dan 300 extra onderdelen

Vanwege alle extra apparatuur en bijkomende systemen in de Volvo V60 Plug-in Hybrid werden onderdelen van de eindmontagelijn volledig vernieuwd of aangepast. Door de aanpassing is het nu mogelijk om de montage van de meer dan 300 extra onderdelen van de Plug-in Hybrid ten opzichte van een vergelijkbare V60 te integreren in het productieproces.

Een paar voorbeelden van de geïntegreerde productiestroom:

- De elektromotor wordt samen met zijn aandrijfassen gemonteerd in hetzelfde
werkstation als de eindaandrijving voor de standaardmodellen met vierwielaandrijving.
- Het koelsysteem en de hoogspanningskabels worden geassembleerd op de pallet
die wordt gebruikt voor de assemblage van de aandrijflijn en de chassisonderdelen van
de auto.
- Het accupakket wordt in de lengterichting via de achterklep in de auto getild.
Vervolgens wordt het een kwartslag gedraaid in het interieur; een manoeuvre die 60
seconden in beslag neemt en wordt uitgevoerd met minder dan 20 millimeter speelruimte.

"De lithiumaccu met een capaciteit van 11,2 kWh is het meest gecompliceerde systeem in de auto. De bijzonder nauwkeurige manoeuvre om hem op zijn plek te krijgen is een mooi voorbeeld van het hypermoderne productieproces", aldus Peter Mertens.

Toenemende vraag

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Volvo Car Corporation en het Zweedse energiebedrijf Vattenfall. Het ontwikkelingsproject is door de twee bedrijven samen gefinancierd.

"De V60 Plug-in Hybrid is een unieke auto; een historische stap voorwaarts. Niet alleen voor Volvo Car Corporation, maar voor de autobranche als geheel. De serie van 1.000 auto's voor het eerste jaar was al uitverkocht voordat de auto in de showrooms stond en de orderboeken voor de auto's van volgend jaar lopen al mooi vol", aldus Peter Mertens. Van het modeljaar 2014 zijn voor Nederland al 1.400 auto's toegezegd.

Video:

Volvo Car Corporation

CONTACT: Per-Åke Fröberg, Zakelijk Woordvoerder, Volvo Car Group,per-ake.froberg@volvocars.com, +46-31-3257654
Organisatie info:
Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Bevindt uw mediadoelgroep zich ook buiten Nederland en wilt u die bereiken? Bekijk dan de mogelijkheden bij wereldwijd of neem contact met ons op.

ANP Pers Support
Verrijn Stuartlaan 7