Uitdagende organisatiecultuur stoot de zorgzame van eerste plek
Uitdagende organisatiecultuur stoot de zorgzame van eerste plek
maandag 19-11-2012 10:50
Dit is een origineel bericht van Unique
Almere, 19 november 2012 - De organisatiecultuur 'De Uitdager' is dit jaar met 25 procent de meest voorkomende cultuur in Nederland. Kernwoorden van deze organisatiecultuur zijn: snelheid, vernieuwing, glamour, korte termijn, presteren en successen vieren. Het afgelopen jaar stond de uitdagende organisatiecultuur met 18 procent nog op de derde plek. Dit blijkt uit een analyse van Unique, waarbij de cultuur van ruim 455 Nederlandse organisaties getypeerd is door middel van de CultureScan.

In 2011 stond de zorgzame organisatiecultuur nog op de eerste plek, maar deze heeft dit jaar plaats moeten maken voor 'De Uitdager' met slechts 1 procent verschil. De zorgzame organisatiecultuur kenmerkt zich door: mensgericht, solidariteit, ontwikkeling, inspiratie en initiatief. Naast deze twee meest voorkomende culturen zijn er nog drie andere culturen die bij Nederlandse organisaties voorkomen: 'De Leider' (21 procent), 'De Bewuste' (18 procent), en 'De Zakelijke' (13 procent). Een CultureScan-profiel wordt gevormd door een specifieke combinatie van organisatiewaarden die, afhankelijk van de bedrijfsgrootte, bij meerdere mensen worden getoetst. Elke organisatie heeft een dominante organisatiecultuur, maar draagt ook kenmerken van de andere profielen in zich. De CultureScan is exclusief voor Unique ontwikkeld door onderzoeksbureau Motivaction.

"Een goede match tussen de organisatiecultuur en de mentaliteit van de werknemer is essentieel voor een plezierige en langdurige arbeidsverhouding. Organisaties kijken allang niet meer alleen naar de hard skills van een werknemer", aldus Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. "Voor werknemers zijn ook niet alleen de harde criteria van belang. Eerder bleek al uit ons kandidatenonderzoek dat organisatiecultuur het belangrijkste aspect is voor aantrekkelijk werkgeverschap. Hieruit bleek echter ook dat de uitdagende organisatiecultuur het minst populair is onder werkzoekenden. Werkgevers moeten zich bewust zijn van dit verschil zodat ze erop kunnen anticiperen."

De belangrijkste resultaten van het kandidatenonderzoek zijn vormgegeven in de infographic 'Wat iedere werkgever moet weten'. Deze infographic is aan te vragen en te bekijken op http://www.unique.nl/infographic.
Links:
Organisatie info:
												Unique
											 
												
											 
	                                			Over Unique
Unique is de grootste specialist in de bemiddeling van officemedewerkers: administratieve, commerciële, financiële, secretariële en callcenterbanen. Deze marktleiderspositie is geen op zichzelf staand doel. Unique wil vooral mensen in beweging brengen en hen zo helpen hun ambities te realiseren. Unique heeft een landelijk netwerk van 100 vestigingen en verschillende labels met gespecialiseerde diensten, namelijk Finance, Multilingual, Callstaff en Receptel. Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl.

Unique beweegt je.

Meer informatie:
Marcommit PR
Pauline van Die
Tel. 035-582 27 30 of 06-46182796
E-mail: unique@marcommit.nl