Samenwerking HEMA en Return to Sender al vijf jaar een succes
maandag 19-11-2012 16:46
Dit is een origineel bericht van HEMA
HEMA is als founding father vanaf 2007 betrokken bij de stichting Return to Sender. Inmiddels verkopen HEMA en Return to Sender al vijf jaar producten met een goed verhaal. Door de verkoop van deze producten krijgen producenten uit de armste regio’s ter wereld kans op een betere toekomst. De winst die op de producten gemaakt wordt, wordt geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan een duurzame economische ontwikkeling in de regio’s van herkomst.

HEMA staat midden in de maatschappij en is betrokken bij mensen. Iedereen verdient een kans op ontwikkeling, educatie en ondernemen. Om die gedachte tot uiting te brengen, werkt HEMA nu alweer vijf jaar samen met Return to Sender om gezamenlijk producten te ontwerpen, in te kopen en te verkopen via de vestigingen.
HEMA en Return to Sender ondersteunen lokale producenten om tot een goed product te komen die lokale ambacht in zich hebben en de West Europese consument aanspreken. Hierbij gaat het om het overdragen van kennis en het geven van informatie om een echt HEMA product te leren maken.

In het najaar van 2007 was de eerste collectie van Return to Sender een feit. HEMA-klanten waarderen de producten, kopen deze en dragen op die manier ook bij aan een betere wereld.
De feest- en tassenhangers zijn een goed voorbeeld van het soort artikelen dat in de collecties zit. Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de Return to Sender collecties. De producent van de hangers ging van start met een groep van ongeveer tien vrouwen bij iemand thuis. Inmiddels verdienen meer dan 135 vrouwen hun eigen geld met het maken van de hangers en heeft de vrouwengroep zich verder kunnen professionaliseren.

Om dit jubileum te vieren hebben de vrouwen van Amacoração, één van de producentengroepen uit Brazilië, een speciale mini-versie gemaakt van bekende kersthangers uit eerdere collecties. Deze Vanaf mini-kersthangers zijn samen met andere nieuwe Return to Sender (cadeau)artikelen online en in HEMA filialen verkrijgbaar.

verhaal achter het product
Elk Return to Sender product heeft zijn eigen bijzondere verhaal en komt ergens vandaan.. Katja Römer-Schuurman: ‘Daarom hangen wij labels aan onze producten met dit verhaal. Maar daar houdt het natuurlijk niet op. Wij zijn benieuwd wat de kopers met hun spullen doen en hebben op het label ook ruimte gemaakt waar zij hun verhaal kwijt kunnen. Zo creëer je betrokkenheid en dat werkt, we hebben al postzakken vol met verhalen mogen ontvangen.’ Kopers kunnen hun verhalen ook online kwijt op www.returntosender.nl. Return to Sender verzamelt alle verhalen en deelt deze met de producenten. De leukste, origineelste, mooiste of grappigste verhalen van daar en van hier, worden in een ‘boek vol goede verhalen’ gebundeld.

Return to Sender
Stichting Return to Sender is een initiatief van Katja Römer-Schuurman. Return to Sender wil door de verkoop van bijzondere producten met een goed verhaal een duurzame ontwikkeling tot stand brengen in de armste gebieden van de wereld. Return to Sender draagt op deze manier bij aan het bestrijden van armoede in deze landen. ‘Samen met HEMA drijft Return to Sender handel met een goed verhaal! We ontwikkelen te gekke producten, stuk voor stuk met een bijzondere achtergrond. Door de orders die we plaatsen zorgen we voor een economische impuls in de regio’s van herkomst en daarnaast kunnen we met de winst nieuwe projecten starten,’ aldus Katja Römer-Schuurman.
Voor meer informatie over Return to Sender ga naar: www.returntosender.nl

Over HEMA
HEMA is opgericht in 1926 te Amsterdam en maakt deel uit van Lion Capital. HEMA heeft meer dan zeshonderd vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk.
Voor meer informatie ga dan naar: www.hema.nl
Organisatie info:
												HEMA