Nederlander en Belg winnen Europese Verzamelaarsprijs
maandag 19-11-2012 11:14
Dit is een origineel bericht van Catawiki.nl
Paul Jambers reikt European Collector of the Year 2012 awards uit

De 'European Collector of the Year 2012' awards zijn gewonnen door een Nederlandse en een Belgische verzamelaar. De verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door Catawiki (www.catawiki.nl), 's werelds grootste website voor verzamelaars. De jury, onder leiding van TV-presentator en stripverzamelaar Paul Jambers, koos uit 20 genomineerden de verzameling Liebig reclameplaatjes van Albert van den Bosch uit België tot winnaar van de juryprijs. Winnaar van de publieksprijs is Henry Zwiers uit De Groeve (Drenthe) geworden met zijn verzameling Corvette modelauto's. De prijzen zijn gisteravond uitgereikt in de TV-studio van Paul Jambers bij Antwerpen. De jaarlijks terugkerende verkiezing werd vorig jaar gewonnen door een Portugese theezakjesverzamelaar en een Nederlandse Kodak-verzamelaar.

Volgens juryvoorzitter Paul Jambers heeft van den Bosch een bijna complete verzameling met vrijwel alle reclameplaatjes, ook wel chromo's genoemd, die Liebig tussen 1872 en 1975 weg gaf bij haar vleesextracten. De bouillon van Liebig was een alternatief voor echt vlees. De Duitse firma maakte 11.500 verschillende kaarten en daar bestaan weer allerlei taalvarianten van, ook in het Nederlands. "Albert van den Bosch heeft met veel doorzettingsvermogen een geweldige collectie aangelegd van dit bijzondere erfgoed. Hij heeft zijn verzameling perfect geordend en gecatalogiseerd zodat ook andere verzamelaars veel aan zijn gegevens hebben."

Jambers heeft zijn eigen stripverzameling ook weer opgepakt: "Het leuke aan Catawiki is dat je items tegen komt die je lang niet hebt gezien. Je ziet dat andere verzamelaars van mijn generatie zijn opgegroeid met dezelfde strips. Door hun enthousiasme ben ik zelf ook weer begonnen met mijn stripverzameling".

Winnaar van de publieksprijs Henry Zwiers, was erg blij met zijn prijs; "Sinds mijn zesde ben ik al Corvette fan en na lang sparen heb ik acht jaar geleden een echte Corvette gekocht, schaal 1:1 dus. Mijn verzameling Corvette miniaturen is uiteindelijk een beetje uit de hand gelopen. Dat zoveel mensen op mijn verzameling hebben gestemd, doet me wel wat".

De verzamelingen van de winnaars en genomineerden zijn te bekijken op: www.catawiki.nl/ecoty

Beide winnaars ontvingen uit handen van Paul Jambers in zijn studio in Antwerpen een iPad mini met Catawiki app waarmee je je verzameling altijd bij je hebt. De titel 'The European Collector of the Year' mag de jurywinnaar een jaar houden. Eind volgend jaar gaat Catawiki weer op zoek naar de European Collector of the Year 2013.

Over Catawiki
Catawiki is 's werelds grootste online catalogus & marktplaats voor verzamelaars. De catalogus wordt net als Wikipedia door de gebruikers zelf aangevuld. Je kunt er gratis je verzameling in bijhouden. Op basis van de centrale catalogus kun je ook verzamelobjecten kopen en verkopen. De Catawiki-catalogus heeft voordelen boven papieren verzamelcatalogi: hij is gratis en altijd up-to-date. Er is ook een versie voor de smartphone. Daarmee heb je altijd je verzameling bij je.

De site is in november 2008 gelanceerd met enkele rubrieken. Sindsdien zijn bijna 2 miljoen verzamelobjecten toegevoegd in 70 rubrieken. Het aantal verkochte items neemt snel toe. Er worden al 4 miljoen verzamelobjecten aangeboden. Wekelijks worden er veilingen gehouden met zeldzame verzamelobjecten waaronder stripverhalen, postzegels, munten en boeken.

De naam Catawiki is een samentrekking van catalogus en wiki. Een wiki is een website waarop bezoekers zelf eenvoudig informatie kunnen toevoegen of aanpassen. De term wiki is bekend van Wikipedia, de online encyclopedie. Het komt uit het Hawaïaans en betekent 'snel, vlug'.

In juli 2010 stapten de investeerders Peak Capital en NOM in Catawiki. In november 2010 won Catawiki de publieksprijs van de Accenture Innovation Awards. Catawiki is gevestigd in Assen, Nederland.
Links:
Organisatie info:
												Catawiki.nl

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: