Oxfam Novib start Internet Now! project in Noord Uganda
vrijdag 16-11-2012 00:01
Dit is een origineel bericht van Oxfam Novib
Den Haag, 16 november 2012- Vandaag gaat in het noorden van Uganda, in de plaats Gulu, Internet Now! van start. Een omvangrijk project dat als doel heeft het Afrikaanse platteland van Internet te voorzien en de infrastructuur te leveren die daarvoor nodig is. De internetcentra zijn ingerichte zeecontainers met duurzame, energiezuinige computers op zonne-energie.

Oxfam Novib zet met ‘Internet Now!’ de komende jaren een sociaal telecombedrijf ‘Sinfa’ op in Noord-Uganda, samen met drie internationale partners. Dit grootschalige project kan door een schenking van 7 miljoen euro uit het droomfonds van de Nationale Postcode Loterij gerealiseerd geworden. Het fonds wil nieuwe, moedige en baanbrekende initiatieven mogelijk maken. Het telecombedrijf voorziet op een innovatieve en energiezuinige manier 100 dorpen van betaalbaar internet.

De toegang tot internet biedt kennis en werkgelegenheid aan zo’n 872.000 mensen in een afgelegen gebied, zo groot als Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht samen. Zo’n 100 dorpen krijgen ieder twee goed geïsoleerde en ingerichte zeecontainers die zijn uitgerust met tien op zonne-energie draaiende computers. Medewerkers instrueren de bevolking in het gebruik van internet. Zo kunnen bijvoorbeeld tienermoeders met minimale kennis van computers en Engels via internet werken voor (westerse) bedrijven. Boeren krijgen inzage in actuele marktprijzen, waardoor ze hun producten beter kunnen verkopen. Bovendien krijgen studenten uit Gulu hierdoor de mogelijkheid een inkomen te verdienen en werkervaring op te doen.

Internet Now! wordt op 16 november gelanceerd in Gulu in Noord Uganda op het terrein van de Gulu Universiteit met de opening van het Super Centre (dit is het grootste internetcentrum van Internet Now!). Alle betrokken partners, inclusief een hoge regeringsvertegenwoordiger en Oxfam Novib directeur Farah Karimi, zijn hierbij aanwezig.

Over Oxfam Novib: Mensen in ontwikkelingslanden moeten een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen, het zelf kunnen doen. Om dit voor elkaar te krijgen, werkt Oxfam Novib samen partnerorganisaties ter plaatse, donateurs, vrijwilligers, bedrijven, overheden, Oxfam-organisaties wereldwijd en andere 'ambassadeurs van het zelfdoen'
Links:
Organisatie info: