NedCar wint award voor meest innovatieve herstructurering
donderdag 15-11-2012 09:37
Dit is een origineel bericht van Roland Berger Strategy Consultants
Amsterdam, donderdag 15 november 2012 - Gisteravond ontving Joost Govaarts, President & C.O.O. van autofabrikant NedCar, de TFG Award 2012 uit handen van de Turnaround Finance Group. Deze award wordt jaarlijks uitgereikt voor de meest innovatieve en aansprekende herstructurering van het jaar. NedCar werd door de jury geroemd om haar heldere strategie, constructieve aanpak en intensieve samenwerking tussen alle partijen en stakeholders. Eerdere winnaars waren Marlies Dekkers (2010) en PSV (2011).

Vanaf februari 2012, toen Mitsubishi besloot de productie van auto's bij NedCar te stoppen, heeft het bedrijf zich ingezet om een nieuwe strategie te ontwikkelen en zich te transformeren tot een onafhankelijke autofabrikant. NedCar slaagde er in korte periode in om VDL als nieuwe aandeelhouder te interesseren en BMW als eerste nieuwe klant. Zowel VDL als BMW, maar ook de andere stakeholders, werden overtuigd van het positieve perspectief en de robuuste business case. NedCar werd tijdens dit herstructureringsproces ondersteund door Roland Berger Strategy Consultants en advocatenkantoor Houthoff Buruma.

"NedCar heeft de herstructurering bijzonder goed aangepakt," vertelt Marcel Windt, bestuurslid van de Turnaround Finance Group. "Vooral het feit dat er zo veel stakeholders in binnen- en buitenland bij NedCar betrokken zijn, maakte dit traject tot een serieuze uitdaging." Govaarts bevestigt: "We zijn de afgelopen maanden als team dag en nacht bezig geweest om alle partijen aan boord te trekken en te houden."

René Seyger, partner bij Roland Berger: "Door vanaf de start een heldere strategie te kiezen en gedurende het proces scherp te letten op de behoeften van elke individuele stakeholder, is de deal uiteindelijk een succes geworden. De constructieve houding van VDL, BMW en de Nederlandse overheid, maar ook het vertrouwen van de werknemers en de standvastigheid van het NedCar management zijn belangrijke succesfactoren geweest." Govaarts: "We hebben gezamenlijk laten zien dat je als bedrijf, zelfs in een schijnbaar uitzichtloze situatie, een uitweg kunt vinden en zo een belangrijke hoeksteen van de Nederlandse maak-industrie kunt behouden."

Over de Turnaround Finance Group
Bedrijven die willen herstructureren of op het punt van faillissement staan, moeten op korte termijn ingrijpende veranderingen doorvoeren in de hele organisatie. Om dit te bewerkstelligen zijn ze vaak in grote mate afhankelijk van de beschikbaarheid van financiering. De Turnaround Finance Group richt zich op het inzichtelijk maken van de mogelijkheden voor turnarounds en de financiering daarvan, om zo de kansen voor bedrijven in dergelijke situaties te verbeteren.
Organisatie info:
												Roland Berger Strategy Consultants