Een nieuw tijdperk voor Cradle to Cradle Certified, en de aankondiging van de Product Innovation Challenge met een hoofdprijs van $ 250.000
donderdag 15-11-2012 09:31
Dit is een origineel bericht van PR Newswire
-- Wedstrijd met het oog op het stimuleren van de ontwikkeling van veilige en gezonde materialen voor betaalbare woningen

SAN FRANCISCO, 15 november 2012 /PRNewswire/ -- Een nieuw tijdperk breekt aan voor het Cradle to Cradle Certified(CM)-programma. Vandaag, op de Greenbuild-conferentie van de United States Greenbuilding Council, gaf het Cradle to Cradle Products Innovation Institute de details vrij van versie 3.0 van haar certificeringsprotocol. Daarnaast kondigde het instituut een Product Innovation Challenge aan, met $ 250.000 aan prijzengeld voor de de winnaars. Het Instituut wil innovaties in de ontwikkeling van veilige en gezonde bouwmaterialen, gebaseerd op de Cradle to Cradle-principes stimuleren.

De nieuwe Product Innovation Challenge vervult een belangrijke doelstelling van het Instituut — het inspireren van het ontwerp en de productie van veilige en gezonde producten. Het is de bedoeling het voorbeeld te volgen van projecten zoals Park 20|20 in Nederland — een bedrijvenpark waarvan het ontwerp is gebaseerd op Cradle to Cradle-principes. Coert Zachariasse, van Delta Development Group, is de projectontwikkelaar van Park 20|20 en één van de juryleden. De wedstrijd wordt mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij en de 'Schmidt Family Foundation', opgericht door Eric en Wendy Schmidt.

Medeoprichter William McDonough vertrouwde ons toe dat: "het Instituut werd opgericht om het Cradle to Cradle Certified-protocol ten dienste te stellen van de hele wereld en om innovatie aan te jagen gebaseerd op de Cradle to Cradle-principes die Michael Braungart en hij in de loop van de jaren ontwikkelden. Dit nieuwe tijdperk van certificering en de Product Innovation Challenge passen volledig bij de doelstellingen van het Instituut. Ik ben trots op deze stap en het vooruitzicht van vooruitgang."

"Met de nieuwe versie van de certificering zijn wij ervan overtuigd dat bedrijven en individuen steeds vaker voor Cradle to Cradle Certified zullen kiezen als norm — het merkteken dat een verschil maakt," aldus Bridgett Luther, president van het Cradle to Cradle Products Innovation Institute.

De Product Innovation Challenge

Het Instituut roept bedrijven op om voor de betaalbare huisvestingsmarkt een product te ontwerpen dat voldoet aan de criteria van het Cradle to Cradle Certificerings-programma. Het product moet bijdragen aan de gezondheid van de mens, een positieve invloed hebben op het milieu en ontworpen zijn voor hergebruik. Het is de bedoeling een nieuw licht te werpen op bestaande materialen zoals producten op basis van PVC, stapelmuren, deklagen en afwerkingen, en producten zoals gebruiksartikelen.

Onder de winnaars wordt een geldprijs van $ 250.000 verdeeld. De hoofdprijs is $ 125.000. De tweede plaats ontvangt $ 75.000 en de derde krijgt $ 50.000. Inschrijvingen kunnen met onmiddellijke ingang worden ingediend en inzendingen moeten vóór 30 juni 2013 binnen zijn. De winnaars zullen bekend worden gemaakt op de Greenbuild-conferentie van de U.S. Green Building Council in November 2013.

Meer informatie over de wedstrijd, waaronder het reglement en de deelnemingsinstructies, zijn terug te vinden op c2cCertified.org/challenge [http://c2ccertified.org/challenge]

Het Cradle to Cradle Certified-programma: hoogtepunten van een nieuw tijdperk

-- Vanaf 1 januari 2013 zullen alle nieuwe productcertificeringen
onderworpen zijn aan de versie 3.0
-- Toekomstige herzieningen van de norm zullen gebeuren onder toezicht van
het Instituut en worden uitgevoerd door een onafhankelijke Certification
Standards Board
-- Voor huidige certificeringhouders blijven certificeringen onder de
vorige norm (2.1.1) twee jaar geldig, tot 31 december 2014
-- Het programma is gebaseerd op continue kwaliteitsverbetering en bestaat
voortaan uit 5 prestatieniveaus, te beginnen met Basic, gevolgd door
Bronze, Silver, Gold en Platinum
-- Basic is voortaan een voorlopige certificering; ontwikkeld om bedrijven
te overtuigen de weg in te slaan naar voortdurende kwaliteitsverbetering
-- Het Bronze-niveau is nieuw en de toevoeging is een logische stap in de
certificeringsladder wanneer producten worden verbeterd en er naar het
Platinum-ideaal wordt toegewerkt

Voor meer informatie en documentatie over onder meer Versie 3.0, kan u terecht op de website van het Instituut.

Over het Cradle to Cradle Products Innovation Institute

Het Cradle to Cradle Products Innovation Institute is een organisatie zonder winstbejag, gezamenlijk opgericht door William McDonough en Michael Braungart, met 30 jaar ervaring in de industrie. Cradle to Cradle, beoogt een grootschalige transformatie in de manier waarop we dingen maken. Door middel van het Cradle to Cradle Certified(CM)-programma biedt het Instituut een kwaliteitsnorm die voortdurend wordt bijgesteld en als leidraad dient voor fabrikanten en ontwerpers om de producten in onze wereld veiliger en gezonder te maken.

Meer hierover op http://c2cCertified.org [http://c2ccertified.org/]

Cradle to Cradle Products Innovation Institute

CONTACT: Roy Vercoulen, roy@c2ccertified.org, +31-652461128, of JimBreitinger, jbreitinger@riester.com, +1-801-971-5240

Web site: http://c2cCertified.org/
Organisatie info:
Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Bevindt uw mediadoelgroep zich ook buiten Nederland en wilt u die bereiken? Bekijk dan de mogelijkheden bij wereldwijd of neem contact met ons op.

ANP Pers Support
Verrijn Stuartlaan 7