Makro introduceert drie strategische vernieuwingen
Makro introduceert drie strategische vernieuwingen
woensdag 14-11-2012 16:02
Dit is een origineel bericht van Makro Nederland
P e r s b e r i c h t

Makro introduceert drie strategische vernieuwingen

Platform makroXtra met extra dienstenaanbod, webshop voor kantoren en transformatie naar ondernemerschap door medewerkers

Amsterdam, 14 november 2012 - Makro introduceert in Nederland drie strategische vernieuwingen: een platform met extra dienstenaanbod (makroXtra), een webshop voor kantoren en een transformatie van medewerker naar mini-ondernemer. Daarmee speelt Makro nog meer in op de wensen en behoeften van ondernemend Nederland.

Met de drie vernieuwingen zet Makro een nieuwe volgende stap in de koers die het vorig jaar heeft ingezet, aldus Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland. "Juist in tijden waarin we met eigen ogen zien dat ondernemers het zwaar hebben, willen we ondernemers helpen succesvol te zijn. We zijn graag een partner die ondernemers helpt het maximale uit hun onderneming te halen." Dat doet Makro nu met het platform makroXtra, de nieuwe webshop via makro.nl en de introductie van ondernemerschap bij Makro-medewerkers zelf.

MakroXtra: partnerplatform voor productvoordeel en kennisoverdracht
De klanten van Makro kunnen makroXtra zien als een platform waarmee Makro, samen met een breed scala aan partners, ondernemers een extra steuntje in de rug geeft: met productvoordelen en kennisoverdracht op het gebied van verzekeringen, internet en telecom, vervoer, reizen, tickets en financiering. Een goed voorbeeld van zo'n partner is Qredits, een toonaangevende specialist in microfinanciering, aantrekkelijk voor ondernemers nu banken minder snel leningen verstrekken. Qredits is het soort partner dat past bij het nieuwe Makro. Het doet meer dan microfinanciering alleen: Qredits staat ondernemers ook bij met coaching en het opstellen en doortimmeren van nieuwe ondernemingsplannen. Algemeen directeur Jean-Pierre Bienfait is één van de coaches, net als enkele andere Makro collega's.

Multichannel: food en non-food onder één muisklik
Daarnaast lanceert Makro een webshop met alles voor het kantoor van iedere Nederlandse ondernemer. Via makro.nl vinden ondernemers alles onder één muisklik, met een food- én non-food-assortiment: van koffie, dranken en snacks tot kantoormeubelen, schoonmaakartikelen, computers en printers. Daarmee wordt Makro na 44 jaar echt een multichannel-groothandel. Voortaan kan de Nederlandse ondernemer immers terecht bij 17 Makro-vestigingen, Makro's bezorgservice voor de horeca én de webshop voor kantoren.

Lokaal ondernemerschap: nog dichter bij ondernemend Nederland
Bovendien gaat Makro nog dichter bij de ondernemer staan door zelf als lokale ondernemer zaken te doen. Hiervoor is het management van Makro getraind in nieuwe vormen van leiderschap, waarmee zij elke medewerker kunnen begeleiden in hun transformatie tot mini-ondernemer. Daardoor kunnen zij lokaal de ondernemer nog beter helpen in het bieden van oplossingen op alle fronten: van producten, prijzen en promotie tot afleverwijzen, workshops en lokale evenementen. Makro Nederland is binnen moederorganisatie Metro Group de eerste ter wereld die deze transformatie ondergaat.

Trends binnen ondernemend Nederland
De keuze voor deze drie strategische vernieuwingen komt voor uit de trends die Makro al enige tijd onder zijn klanten signaleert: ondernemers ondernemen steeds meer 24/7, de wens om geld te besparen, de vraag naar meer efficiëntie en gemak, de behoefte aan bakens en de toenemende uitbesteding van diensten en daarmee te focussen op de eigen kracht. De economische crisis en nieuwe technologische mogelijkheden zijn de motor achter deze trends.

Een jaar geleden zette Makro de nieuwe koers in waarin het ondernemers door de economische storm wil helpen. Dat begon met Makro Amsterdam, dat werd vernieuwd tot een inspirerende conceptenvestiging, met onder meer een ontmoetingsplaats voor klanten, een Koffiewereld, een Officewereld en een La Place. Ook de Makro Groei Campus werd in Amsterdam geopend: een opleidingscentrum waar ondernemers en medewerkers trainingen en workshops kunnen volgen. Inmiddels zijn, naast de vestiging Amsterdam, vier andere Makro-vestigingen (Beverwijk, Hengelo, Best, Barendrecht) vernieuwd.

MakroXtra is inmiddels van start gegaan met de partners UPC, Ziggo, The Phone House, Sucsez, Ohra, Boedelbak, DIDIX, BBI-reizen en Qredits. Met Ziggo Zakelijk en UPC Business biedt Makro deals voor zakelijk internet en telecom, te bestellen bij de vestigingen van Phone House, die nu in alle Makro-vestigingen zijn te vinden. Ohra en Sucsez bieden een aantrekkelijke zorgverzekering voor ondernemers. DIDIX Linking & Concepting levert tickets voor bedrijfsuitjes. Boedelbak biedt voordelig aanhangwagens aan bij Makro-vestigingen. MakroXtra wordt ondersteund door PZO (Platform Zelfstandige Ondernemers).

EINDE PERSBERICHT

Over Makro in Nederland
Professionele klanten die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel - zoals ondernemers, zzp'ers, vertegenwoordigers van verenigingen en stichtingen - vinden bij Makro een compleet food- en non-foodassortiment van meer dan 60.000 kwaliteitsproducten onder één dak. Daarnaast biedt Makro diensten (zoals bezorging en klantbezoeken) en trainingen aan voor ondernemers om hen te helpen het maximale uit hun onderneming te kunnen halen. Makro vernieuwt: van zelfbedieningsgroothandel naar een maatschappelijk betrokken partner voor ondernemend Nederland. Bij Makro Nederland (17 vestigingen, bezorgdiensten en online-verkoop) werken meer dan 5.000 mensen. Het bedrijf is onderdeel van Metro Cash & Carry International. Voor meer informatie: www.makro.nl.

/////////////////////////////////////////////

Fotobijschrift: Introductie van de drie strategische vernieuwingen.
Foto 1 (makroXtra): Introductie een van de strategische vernieuwingen: makroXtra.
Foto 2 (Multichannel): Introductie een van de strategische vernieuwingen: de nieuwe webshop makro.nl.
Foto 3 (Ondernemerschap): Introductie een van de strategische vernieuwingen: introductie van ondernemerschap bij Makro-medewerkers.
Op de foto, vlnr.: Foto 1 (makroXtra): Roy Spit (directielid Qredits), Jean-Pierre Bienfait (algemeen directeur Makro Nederland), Esther Raats-Coster (voorzitter PZO, Platform Zelfstandige Ondernemers)

/////////////////////////////////////////////
Links:
Organisatie info:
												Makro Nederland
											 
												
											 
	                                			Noot voor de redactie (niet ter publicatie):

Beeldmateriaal

Bovenstaande foto's en overige beelden zijn in hoge resolutie te downloaden via onderstaande link:
https://share.agencyroad.com/message/Z4hPs34sdXz0Ht09KHoufS

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Makro Nederland
Patrick van Gils, hoofd Corporate Communicatie
Telefoon: 020 398 02 00
Mail: patrick.van.gils@makro.nl
											 
											
											
Afdrukken:
Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door: