Winkel belangrijkste oriëntatiebron voor Nederlandse consument
dinsdag 13-11-2012 13:29
Dit is een origineel bericht van Experian Marketing Services
(Sociale media scoren met 4,9% opvallend laag )
Den Haag, 13 november 2012 - De winkel wordt door 58% van de Nederlandse huishoudens nog steeds als meest nuttige informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan een geplande of gewenste koop gezien. De (huis-aan-huis-) folder staat met 52% nog boven internet (23,9%). Dit is een van de belangrijkste conclusies uit het onlangs door Experian Marketing Services uitgevoerde onderzoek. Experian Marketing Services legde 3.821 beslissers binnen Nederlandse huishoudens de vraag voor welk kanaal zij als meest nuttig ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst. Sociale media scoren met 4,9% verrassend laag.

Hieronder ziet u de totale lijst aan oriëntatiekanalen die het onderzoekspanel is voorgelegd. Het is het landelijk gemiddelde op de vraag welk kanaal als meest nuttig wordt ervaren als informatie- en/of oriëntatiebron.

Kanaal Helpt bij aankoop
Winkel 58,0%
Folder 52,0%
Internet 23,9%
Post/DM 23,2%
E-mail 17,9%
Krant 14,8%
TV 12,3%
Tijdschrift 12,3%
Buitenreclame 5,2%
Sociale Media 4,9%
Radio 4,9%
Telefonische verkoop 2,4%
Mobiel 2,3%

Privé sfeer

Dat kanalen als sociale media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden heeft volgens Ed Kassens, General Manager van Experian Marketing Services, een duidelijke oorzaak:"We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort sociale media met 9% veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven."

Verschil per type huishouden

Middels Experian's consumentenclassificatie Mosaic Huishouden, dat alle Nederlandse huishoudens onderverdeeld in 14 groepen en 50 typen, zien we verschillen in waardering per type huishouden. Zo zien we dat sociale media als oriëntatiebron met 11% (in vergelijking tot het landelijk gemiddelde van 4,9%) vooral onder 'Stedelijke Balanceerders' als nuttig wordt ervaren. Deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3%. Bij de 'Elitaire Topklasse', de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, zien we juist de hoogste waardering van de winkel en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd.

Online oriëntatiegedrag Nederlandse huishoudens

Tijdens Marketing Forward, het vrij te bezoeken marketingevenement voor senior marketeers dat op 20 november in het Spant in Bussum plaatsvindt, wordt het 'Mosaic Web Behaviour'-onderzoek officieel gepresenteerd. Het onderzoek biedt inzicht in het online gedrag van Nederlandse huishoudens. Het geeft niet alleen antwoord op de vraag waarmee Nederlanders internetten en welke activiteiten er online plaatsvinden. Er is ook onderzocht hoe online productoriëntatie zich verhoudt met daadwerkelijke online aankopen. Dit onderverdeeld in 12 verschillende productgroepen zoals 'reizen en vakantie', 'elektronische apparatuur' en 'auto's. Zo zoekt 29% van de Nederlanders online naar productinformatie over auto's, maar vindt de aankoop slechts in 4% van de gevallen online plaats. Meer van dit soort inzichten krijgt u op Marketing Forward.

Over Experian

Experian is de toonaangevende informatieleverancier voor het leveren van data en analytische instrumenten aan klanten wereldwijd. Het bedrijf helpt ondernemingen om kredietrisico's te beheersen, fraude te voorkomen, marketinginstrumenten gericht in te zetten en de besluitvorming te automatiseren. Daarnaast helpt Experian ook consumenten met het verschaffen van inzicht in hun kredietwaardigheid en credit score, en door hen te beschermen tegen identiteitsfraude.

Experian plc is genoteerd aan de London Stock Exchange (EXPN) en is opgenomen in de FTSE 100-index. De jaaromzet voor het boekjaar eindigend op 31 maart 2012, bedroeg 4,5 miljard dollar. Bij Experian werken ongeveer 17.000 mensen in 44 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland. De operationele hoofdkantoren staan in Nottingham, Verenigd Koninkrijk, California, Verenigde Staten en São Paulo, Brazilië.
Links:
Organisatie info:
												Experian Marketing Services

Voor meer vragen, opmerkingen, suggesties neemt u contact op met:
Raymond Bresching - counter creatives
E-mail: raymond@countercreatives.nl

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: