VBO Makelaar voor de klas tijdens Week van het Geld
maandag 12-11-2012 12:44
Dit is een origineel bericht van VBO
Maandag 12 tot en met vrijdag 16 november vindt de derde editie van de Week van het Geld plaats. Thema van de nationale projectweek voor het basisonderwijs is dit jaar: ‘Als ik later groot ben …’ Ook brancheorganisatie VBO Makelaar doet mee door deze week landelijk zo’n 35 gastlessen aan groep 7 en 8 van de basisschool te geven met de titel ‘Een huis kopen. Hoe doe je dat?’. De Week van het Geld is een initiatief van Wijzer in geldzaken.

Jong geleerd is oud gedaan. Door kinderen op de basisschool al bewust te maken hoe ze moeten omgaan met geld, wil Wijzer in geldzaken de basis leggen voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Er doen zo’n 35 VBO-makelaars mee aan de Week van het Geld door een gastles te verzorgen op een basisschool bij hun in de buurt.

Maandagochtend 12 november heeft directeur VBO Makelaar Hans van der Ploeg het startsein gegeven voor de landelijke deelname van de VBO-makelaars aan de Week van het Geld. Veel kinderen geven aan later genoeg geld te willen verdienen om een huis te kopen. Op een speelse manier wordt via het door VBO Makelaar ontworpen lesmateriaal duidelijk gemaakt wat daar allemaal bij komt kijken.

Directeur Hans van der Ploeg: “Een gastles over wat er allemaal komt kijken bij het kopen van een huis, sluit prima aan bij het thema dat voor de Week van het Geld is gekozen. Het lijkt misschien een ‘ver-van-je-bed-show’, maar door middel van praktische opdrachten - zoals het schatten van de waarde van een huis - leren kinderen wat er allemaal komt kijken bij het kopen van een huis. Zo komt ook het begrip hypotheek aan bod via eenvoudige rekenvoorbeelden. Wat is de aflossingstermijn? Wat moet je betalen aan aflossing en rente?”

Landelijk zijn er ruim 3.000 basisscholen die meedoen aan de Week van het Geld. Een week lang verzorgen organisaties zoals de Consumentenbond, NIBUD, het ministerie van Financiën en diverse banken gastlessen of workshops om kinderen al jong financieel bewust te maken. De Week van het Geld wordt maandag 12 november officieel geopend door H.K.H. Prinses Maxima. Kijk voor meer informatie en een overzicht van alle activiteiten op www.vbomakelaar.nl en www.weekvanhetgeld.nl.
Links:
Organisatie info:
												VBO

VBO Makelaar is een brancheorganisatie voor makelaars en taxateurs. Met bijna 1000 aangesloten leden door heel Nederland is VBO Makelaar qua grootte de tweede brancheorganisatie van Nederland. VBO Makelaar heeft naast een sectie Wonen, ook een aparte sectie Bedrijfsmatig Vastgoed en een sectie Agrarisch Vastgoed.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met VBO Makelaar, Gildeweg 5a, 2632 Nootdorp. Tel: 070 345 87 03 of met voorlichter Rogier Spoel, 06 412 63 747; E-mail: vbo@vbo.nl.

Fotobijschrift: Directeur VBO Makelaar Hans van der Ploeg verzorgt een gastles voor de ‘Week van het Geld’.