Belangrijke mediaprijs voor Nederlands-Duitse auteur Gabriele Stötzer
vrijdag 09-11-2012 17:21
Dit is een origineel bericht van GheringBooks
Belangrijke mediaprijs voor Nederlands-Duitse auteur Gabriele Stötzer

Angela Merkel reikt op 27 november a.s. in Berlijn de Deutsche Sozialpreis uit voor de radiodocumentaire Frauenzuchthaus Hoheneck. Demütigung. Willkür. Verrat.

Utrecht, 20121109 -- Schrijfster en beeldend kunstenaar Gabriele Stötzer maakte in opdracht van MDR Figaro een programma over de legendarische Stasi-gevangenis Hoheneck, waar zij zelf wegens belediging van de staat zeven maanden opgesloten zat. Na haar vrijlating maakte Stötzer deel uit van het kunstenaarsprotest tegen het regime, onder meer door provocerende performances, fotocollages en teksten. In Erfurt bezette zij in 1989 met een vrouwencollectief de plaatselijke Stasi-centrale om vernietiging van bewijsmateriaal te voorkomen. Voor haar documentaire interviewde ze een aantal voormalige gevangenen uit Hoheneck. Stötzer spreekt goed Nederlands en verblijft sinds de val van de Muur geregeld in ons land.

Onlangs verscheen voor het eerst een boek van haar in Nederlandse vertaling, de roman De grijze stroom, het relaas van een groep opposanten die probeert te ontsnappen uit de DDR. Het laatste hoofdstuk van het boek, waarin een deel van de vluchtelingen uit eigen vrije wil weer terugkeert naar de dictatuur, schreef zij speciaal voor de Nederlandse editie.

Nog niet vertaald is Die Bröckelnde Festung, de autobiografische roman waarin zij verslag doet van haar tijd in Hoheneck. Mede door haar toedoen is Hoheneck geen partycentrum geworden maar een gedenkplaats gebleven.

In de tijd van de voormalige DDR was Hoheneck de locatie waar behalve criminelen ook de dwarsliggers van de Oostduitse politiek opgesloten werden. Stötzer was 23 jaar toen ze na vijf maanden voorarrest in de burcht van Hoheneck werd ondergebracht. Het regime was er meer dan onmenselijk: kleine cellen met veel te veel vrouwen in hoge drielaagsstapelbedden, ondervoeding, martelingen, kindersterfte, dwangarbeid.

Na de Wende meldde zich een investeerder die van Hoheneck een evenementenhotel wilde maken. De vereniging van ex-gedetineerden kwam in opstand. Zoals Gabriele Stötzer eerder had gestreden om het verbranden van Stasi-dossiers tegen te gaan, zo zette zij zich nu in voor het behoud als monument van een plek waar veel vrouwen ernstige trauma's hebben opgelopen waarvan de wonden nog steeds niet geheeld zijn. Frauenzuchthaus Hoheneck is nu een plek waar de slachtoffers na jaren van schaamte en zwijgen in stilte kunnen herdenken.

Een destijds verboden werk van Gabriele Stötzer - een fotocollage van een travestiet - hangt momenteel in Weimar op de grote tentoonstelling Abschied von Ikarus. Bildwelten in der DDR - neu gesehen. Haar video-performance Trisal maakt deel uit van de reizende expositie re.act.feminism, die op 15 november a.s. opent in Barcelona en eerder dit jaar te zien was in Tate Modern.

Op 18 oktober ontving Stötzer in Hannover voor de radiodocumentaire al de Juliana Bartel Medienpreis, vernoemd naar de journaliste Juliana Bartel (1945-1998).

Namens ex-gevangenen en -activisten heeft Stötzer sinds kort zitting in de Ettersberg Stiftung, die het museum beheert dat gevestigd is in de voormalige Stasi-gevangenis waar zij in voorarrest zat.

De Deutsche Sozialpreis - groot vijfduizend euro - wordt op dinsdag 27 november uitgereikt in de Akademie der Künste in Berlijn.

Link naar documentaire: http://www.mdr.de/damals/hoheneck186.html
Links:
Organisatie info:
												GheringBooks

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: