Vijf nominaties voor studentenprijsvraag WoodChallenge
donderdag 08-11-2012 10:04
Dit is een origineel bericht van Centrum Hout
Tot 17 september 2012 konden studenten een project insturen voor de studentenprijsvraag WoodChallenge. De prijsvraag daagt studenten uit te experimenteren met hout en de mogelijkheden van de hernieuwbare grondstof te verkennen. Inmiddels is de vakjury onder leiding van juryvoorzitter en Koninklijke Jongeneel-directeur Arnold Koomen bijeen geweest om de 19 inzendingen te beoordelen. Met trots maakt de jury vijf nominaties bekend waarvan de winnaar uitgeroepen wordt tijdens de Nationale Houtdag die op 28 november plaatsvindt. Ook wordt er een publieksprijs geopend.

Opvallend is de diversiteit in de ingestuurde projecten. Niet alleen zijn er veel verschillende soorten inzendingen variërend van ontwerpen, tot meubels, gebruiksvoorwerpen en rekenmodellen. Ook is er niveauverschil zichtbaar qua uitwerking. Zeer verheugd is de jury met de tot in detail uitgewerkte inzendingen, die zo gebouwd of ontwikkeld kunnen worden. Ook de praktijkrelevantie is een belangrijk aspect voor de jury. Zo zijn er meerdere projecten gericht op hoogbouw in hout. Zeer relevant aangezien hier ook in de markt toenemende aandacht voor en vraag naar is. Andere aspecten waar de jury naar heeft gekeken is de motivatie van studenten waarom de keuze voor hout is gemaakt, evenals hoe men omgaat met milieuaspecten, esthetiek en functionaliteit. Op basis van al deze aspecten kwam de jury tot vijf nominaties:

- Herontwerp 'Brede School Sluiskil' van Sjaak Klaassen en Niek de Ridder (Hogeschool Zeeland)
- De Daddio (stoelvouwtafel) van Chris Wigmans (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)
- WoeSL (baby wipstoel) van Wouter van Leen (Hogeschool van Amsterdam)
- Stapelen met houtskeletbouw (berekeningswijze en modelleringsaanpak voor het bepalen van de schrank stijfheid van meerlaagse houtskeletbouw) van Tunis Hoekstra (Technische Universiteit Delft)
- Het verval gekoesterd (hergebruik ruïne steenfabriek 'De Liesbosch') van Eelko Kroon (Technische Universiteit Delft)

De winnaars worden bekend gemaakt tijdens de Nationale Houtdag die op 28 november aanstaande plaatsvindt in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Naast de juryprijs is er deze editie ook een publieksprijs. Het publiek kan via www.woodchallenge.nl alle inzendingen bekijken en een stem uitbrengen op zijn favoriete inzending.

De studentenprijsvraag WoodChallenge wordt georganiseerd door Centrum Hout om studenten uit te dagen te experimenteren met hout en de mogelijkheden van de hernieuwbare grondstof te verkennen. Het winnen van de WoodChallenge betekent naast een bokaal en geldprijs van Euro 1.000,- veel aandacht en PR bij toekomstige werkgevers en opdrachtgevers. De opstap naar een succesvolle carrière, zo zien we aan de winnaars van de WoodChallenge in 2011. De aandacht die de jonge ontwerper Robert van Embricqs met het winnen van de WoodChallenge 2011 ontving, heeft ertoe geleid dat hij inmiddels flink aan de weg timmert.

Naast de 'Rising Chair' heeft hij nu ook de 'Rising table' en Rising side table' ontworpen. Van het ontwerp van de tweede winnaar in 2011, een jonge groep architecten van de TU Eindhoven, is een bouwer gevonden en een prototype gebouwd. Het prototype is momenteel onder volop belangstelling te bezichtigen tijdens de vakbeurs Recreatie en eerder op de Dutch Design Week.

De vakjury van de studentenprijsvraag WoodChallenge bestaat uit Els Zijlstra (directeur Materia), Jan de Jong (TNO Bouw en Ondergrond), René van Zuuk (René van Zuuk Architekten en hoogleraar Architectonisch Ontwerpen TU Eindhoven), Hans de Groot (hoofdredacteur Het Houtblad) en Peter Fraanje (directeur NVTB). Eric de Munck van Centrum Hout fungeert als secretaris. De jury wordt voorgezeten door Arnold Koomen (algemeen directeur Koninklijke Jongeneel BV).
Links:
Organisatie info:
												Centrum Hout

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mirjam Wagteveld van Centrum Hout via m.wagteveld@centrum-hout.nl of 06 46626535

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: