'Strategen zitten overal in de organisatie'
dinsdag 06-11-2012 14:39
Dit is een origineel bericht van Sdu Uitgevers

'Strategen zitten overal in de organisatie'

strategievorming mét medewerkers als organisatiestijl beter voor draagvlak en implementatie

Strategievorming heeft in Nederland nog te veel weg van een geheime operatie, exclusief uitgevoerd door het topmanagement. Hierdoor komen veranderingen zelden goed van de grond. Dat concludeert ANWB directeur Strategie & Innovatie in het nieuwe boek 'Iedere medewerker strateeg'.

Deze conclusie wordt ondersteund door de onderzoeken van o.a. McKinsey en Harvard Business Review die stellen dat veranderprocessen waarbij medewerkers een actieve rol vervullen zeer succesvol zijn.

Kink in de 'strategiekabel'
De meeste medewerkers beschikken over een uitstekend verdedigingsmechanisme tegen nieuwe strategieën en veranderingen; 'bukken, het waait wel weer over.' En wat blijkt; heel vaak hebben ze gelijk. Strategie die op de oude (topdown) manier tot stand komt, levert weinig begrip op bij degenen die er uitvoering aan moeten geven. "Deelname van medewerkers aan de strategievorming leidt dus tot successen, maar deze werkwijze is nog geen gewoonte binnen organisaties," licht Hubers toe. "Dit vergt ook ander leiderschap, namelijk horizontaal leiderschap."

Organisaties die de strategieontwikkeling geheel anders aanpakken laten medewerkers juist vanaf het begin participeren in de strategieontwikkeling. Het resultaat is dat de strategie bij de medewerkers vanaf het allereerste moment bekend is en - nog belangrijker - dat ze de strategie herkennen, erkennen en zich actief inzetten voor de realisatie van de nieuwe strategie.

Iedere medewerker strateeg
Volgens Hubers moet deze werkwijze voor iedere organisatie toepasbaar zijn. Met zijn publicatie Iedere medewerker strateeg wil hij dit mogelijk maken. Hubers: "Het is het eerste complete theorie- en praktijkboek dat laat zien hoe organisaties hun medewerkers effectief bij strategievorming kunnen betrekken." Het boek combineert een wetenschappelijke onderbouwing met een praktische aanpak om samen met medewerkers een strategie te bedenken, ontwikkelen én te implementeren.

In Nederland zijn er verschillende organisaties die samen met hun medewerkers de strategie voor hun organisatie hebben opgesteld. In het boek vertelt Hubers over de ervaringen van strategieontwikkeling met medewerkers van TNO, Waterbedrijf Vitens, Verslavingszorg Noord Nederland en de ANWB.

"Het vereist durf en lef van de top, maar dan krijg je er ook wel een prachtige organisatie met creatief meedenkende en meewerkende mensen voor terug," licht Hubers verder toe. "Niet alleen bij de ANWB, maar in zeer verschillende bedrijven is strategie een open leerproces dat de basis vormt voor moderne, professionele organisaties met toekomst."
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Sdu Uitgevers

Contactpersoon
Voor meer informatie, recensie-exemplaren, persfoto's en interviews kunt u contact opnemen met Joshua Tourrich - j.tourrich@sdu.nl - t: (070) 378 93 05 - twitter: @easycraat
Over de auteur
Hans Hubers is directeur Strategie en Innovatie bij de ANWB, die als een van de eerste organisaties structureel medewerkers betrekt bij de strategievorming.
Iedere medewerker strateeg
Strategievorming met de hele organisatie
Hans Hubers - ISBN 978 90 5261 982 8 - 180 pagina's - Euro 27,95