Onderzoeker: Beter leren door game-elementen in lesmateriaal
Onderzoeker: Beter leren door game-elementen in lesmateriaal
dinsdag 06-11-2012 15:15
Dit is een origineel bericht van Open Universiteit
Het inbrengen van game-elementen in onderwijs heeft bij ouderen en positief effect op het leren en op het leerplezier. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Sebastiaan Kelle. Op 9 november 2012 verdedigt hij zijn thesis getiteld Game Design Patterns for Learning bij de Open Universiteit in Heerlen.

Game-elementen
Kelle richtte zich in zijn onderzoek op game-based learning: leren met behulp van games. Hij identificeerde een groot aantal spelpatronen (game patterns): standaardpatronen die in verschillende games terugkomen. Die heeft hij vervolgens gecombineerd met leerfuncties. Op die manier wordt zichtbaar welke ‘game patterns’ welke leerfuncties kunnen ondersteunen. Zo wordt het mogelijk om lesmateriaal op een zinvolle manier verrijken met game-elementen.

Experimenten
In een aantal experimenten heeft hij uitgeprobeerd wat het effect is van het gebruiken van game-elementenin lesmateriaal. In een van de experimenten gebruikte hij een e-learning cursus over reanimatie. Aan deze cursus voegde hij twee game-elementen toe: tijd (wie reageert het snelst) en score (wie haalt de meeste punten). Uit dit experiment bleek dat het effect van de game-elementen op het leren positief was, maar dan vooral voor de oudere groep.

Afleiding
In een ander experiment, met voeding als thema, werkte Kelle met een meer opvallend game-element. De lerenden kwamen tijdens het leren ‘badges’ tegen die ze konden verzamelen. Maar nu bleek dat een deel van de lerenden meer bezig was met het verzamelen van de badges dan met het leren. Het game-element leidde af van het leren. Kelle concludeert dan ook dat het inbrengen van game-elementen in lesmateriaal een positief effect kan hebben op het leren en op het leerplezier, maar dat het heel belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen het spelelement en het leren.

Over Sebastian Kelle
Sebastian Theodor Walter Kelle (1979, Freiburg, Duitsland) studeerde computerwetenschappen aan de universiteit van Freiburg. Na zijn afstuderen werkte hij voor KPMG, Siemens en de Weense University of Economics alvorens in 2008 te beginnen als aio bij het Centre for Learning Sciences and Technologies van de Open Universiteit. Zijn onderzoekt richt zich enerzijds op het ontwerpen van learning games in het algemeen, anderzijds op het toepassen van augmented reality en mobiele technologie op game based learning scenarios. In 2012 is hij in dienst getreden van de Stuttgart Media University waar hij betrokken is bij de oprichting van een nieuw centrum voor didactiek in het hoger onderwijs.
Links:
Organisatie info:
												Open Universiteit