Reflectie verbetert niet de leerprestaties, wel de leerervaring
Reflectie verbetert niet de leerprestaties, wel de leerervaring
maandag 05-11-2012 14:28
Dit is een origineel bericht van Open Universiteit
Bewust nadenken over het leerproces tijdens het leren leidt niet tot betere leerprestaties. Maar het is wel goed voor de leerervaring. Dankzij de reflectie doen studenten vaardigheden op die nodig zijn voor een leven lang leren. Ze worden betere lerenden. Dat concludeert Dominique Verpoorten, promovendus bij de Open Universiteit, uit zijn onderzoek Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning. De promotieplechtigheid vindt plaats op vrijdag 9 november 2012 in Heerlen.

Reflectieversterkers
Verpoorten deed verschillende onderzoeken met reflectieversterkers. Dat zijn korte, tussentijdse aansporingen tot reflectie, ingebed in het elektronische studiemateriaal. In het onderzoek ging het dus om reflectiemomenten tijdens het leren en niet, zoals in de meeste andere onderzoeken, om reflectie achteraf.

Leervaardig
In geen van de experimenten kon een direct effect van reflectie op de leerprestaties worden vastgesteld. Maar uit alle experimenten bleek dat de reflectie wel een positieve invloed had op de leerervaring. De lerenden hadden het gevoel dat ze een betere controle hadden op het leerproces, ze hadden een beter besef van de bestede tijd, beter inzicht in zichzelf als lerende persoon en ook meer overzicht over het proces van leren.

Widgets
De reflectieversterkers die Verpoorten heeft ontwikkeld, hebben de vorm van widgets: kleine stukjes software die makkelijk in te bouwen zijn in e-learningomgevingen. Daardoor zijn ze makkelijk herbruikbaar.

Over Dominique Verpoorten
Dominique Verpoorten (Verviers, 1969) is docent op de Europese School in Mol (België). Hij studeerde Communicatiewetenschappen bij de Université catholique de Louvain (België). In 2008, startte hij als promovendus bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Zijn promotores zijn prof. dr. Marcus Specht en prof. dr. Wim Westera (beiden werkzaam bij CELSTEC).
Links:
Organisatie info:
												Open Universiteit