59% van de Nederlanders strijdt nog steeds om de afstandsbediening
59% van de Nederlanders strijdt nog steeds om de afstandsbediening
maandag 05-11-2012 17:00
Dit is een origineel bericht van Weber Shandwick Nederland

Oosterhout, 5 november 2012 - De tijd van één televisie en slechts drie kanalen is allang voorbij. Tegenwoordig hebben we vaak een tweede of zelfs derde televisie met oneindig veel zenders in huis. Je zou denken dat daarmee een eind gekomen is aan de strijd op de bank. Niet dus. 59% van de Nederlanders moet nog steeds flink discussiëren om zijn of haar favoriete programma te kunnen zien. Dat blijkt uit onderzoek van TUC, uitgevoerd onder meer dan 1000 respondenten. Als we het echt niet eens kunnen worden, gaat één van de gezinsleden vaak in een andere kamer tv kijken. Met tegenzin, want 45% van de Nederlandse mannen en vrouwen kijkt liever televisie in de woonkamer, omdat het daar gezelliger is. Met de feestdagen in zicht, wil TUC zorgen voor gezelligheid samen op bank en geeft in november elke dag een TUC Second Screen weg via Facebook.

 

Nederland is koppig
Hoewel onderhandelen misschien een oplossing zou kunnen zijn, lijkt de gemiddelde Nederlander daar geen zin in te hebben. De meeste respondenten geven aan geen duimbreed toe te willen geven wanneer het om hun televisieavond gaat. Maar liefst 40% zegt voet bij stuk te houden als degene naast ze op de bank een ander programma wil kijken. En dat laatste komt bij 58% van de Nederlanders minstens één keer per week voor. De beste kans om toch je zin te krijgen, is voor zowel mannen als vrouwen hetzelfde: van alle respondenten die wel te overtuigen zijn, geeft 30% toe wanneer de ander voor iets lekkers zorgt.

 

Chantal Janzen en Nick & Simon mogen wél kiezen
We maken het vaakst ruzie om de tv met onze partner. 50% procent van de respondenten geeft aan dat zijn of haar grote liefde, ook meteen de grootste tegenstander is wanneer het gaat om de afstandsbediening. Bij 34% van de mannen verandert dat als Chantal Janzen naast ze op de bank kruipt. De blonde schone mag met alle liefde een avondje de baas over hun zapper spelen. Ook Lieke van Lexmond scoort goed: 26% van de mannen zou haar alles laten kijken wat ze wil. En de dames? Zij gaan meteen voor dubbel zoveel plezier met Nick en Simon! 31% van de vrouwen geeft aan dat het duo uit Volendam gitaar en microfoon mogen inruilen voor een avond totale controle over haar afstandsbediening. Op de tweede plek staat Marco Borsato met 26%.

 

"Niet zappen!"
Sommige programma's zijn net wat meer strijd waard dan andere. Mannen zetten alles op alles voor -hoe verrassend- Studio Sport. Van alle ondervraagde heren, geeft 37% aan dat ze Tom Egbers & co niet willen missen. Vrouwen houden ook wel van een wedstrijdje, maar dan liever één waarbij stembanden gebruikt moeten worden: The Voice of Holland vinden ze met 22% van de stemmen het meest de moeite waard. Zou dit komen door al dat muzikale talent, of doordat ze bij TVOH kunnen genieten van zowel Nick & Simon als Marco Borsato?

 

TUC Second Screen
TUC wil een oplossing bieden voor de strijd op de bank, en komt daarom met de TUC Second Screen campagne. Een TUC Second Screen is een iPad 3 met unieke TUC cover, waarop je een ander televisieprogramma kan kijken dan degene naast je, terwijl je toch gezellig samen op de bank in de woonkamer kan blijven zitten[1]. Van 5 november tot en met 2 december 2012 geeft TUC er elke dag één weg via www.facebook.nl/TUCNederland. De winactie maakt deel uit van de nieuwe campagne die vandaag start met een nieuwe commercial over de strijd om de afstandsbediening. De nieuwe commercial kan hier worden bekeken: http://www.youtube.com/watch?v=ajm4wjTchto.

Links:
Organisatie info:
												Weber Shandwick Nederland
											 
												
											 
	                                			Over het onderzoek:
TUC heeft het onderzoek eind oktober representatief uitgevoerd onder meer dan 1.000 Nederlanders, in samenwerking met onderzoeksbureau PanelClix. 
Voor meer informatie:
Weber Shandwick
Majoy Juriaans - Talitha Dirkzwager
T: 070 312 1070  
M: 06 2122 3982
E: mjuriaans@webershandwick.com / tdirkzwager@webershandwick.com 

Over TUC
TUC is een merk van Mondelēz International (NASDAQ: MDLZ), wereldleider op het gebied van chocolade, koekjes, kauwgom, snoepgoed, koffie en poederdranken. Mondelēz International heeft jaarlijkse inkomsten van ongeveer US$ 36 miljard en is actief in meer dan 80 landen. TUC maakt al sinds 1949 zoute crackers en is marktleider in de categorie zoutjes (bron: AC Nielsen Food 2012). 
______
[1] Afhankelijk van de tv-provider. Verschillende tv-providers hebben een app waarmee hun programma's ook op de iPad en andere tablets te zien zijn, mits de gebruiker een abonnement heeft bij de desbetreffende provider. De tv en de tablet kunnen tegelijkertijd gebruikt worden. Onder deze providers vallen onder andere UPC, KPN en Ziggo. Daarnaast is het bij sommige omroepen ook mogelijk om via de website naar hun programma's te kijken.