Holland's got talent voor nieuwsfotografen door NVF en ANP
Holland's got talent voor nieuwsfotografen door NVF en ANP
vrijdag 02-11-2012 12:59
Dit is een origineel bericht van ANP Foto
AMSTERDAM - Jonge fotojournalisten krijgen volgend jaar de kans om mee te draaien in een talentenpool bij ANP Foto. Door de wol geverfde nieuwsfotografen nemen de talenten onder hun hoede. De Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVF) en ANP Foto schrijven een wedstrijd uit, op zoek naar twee kandidaten met de juiste journalistieke blik.

De NVF wil jongeren blijven interesseren voor de fotojournalistiek. "Het is belangrijk dat het vak vitaal blijft", zegt voorzitter Rimmer Mulder. "Nieuwe talenten moeten blijven instromen". De wedstrijd is een mooie kans om het belang van goede nieuwsfotografie onder de aandacht te brengen. "Fotojournalistiek is nog steeds een relevant vak met maatschappelijke betekenis."

De pool is onderdeel van de campagne I Love The News waarin het ANP laat zien waar nieuwsfotografie anno 2012 over gaat. "Hard to get, hard to copy, hard to beat en hard to ignore", vat Johan Groeneveld samen, baas bij ANP Foto. "Je moet als ANP-fotograaf niet alleen verschrikkelijk goed en creatief kunnen fotograferen, bloedsnel zijn en perfect kunnen bewerken, je moet ook journalistiek en qua contacten je mannetje staan. Fotografeer je als ANP-fotograaf de kampioenswedstrijd van Ajax, dan moet je na afloop eigenlijk de kleedkamer in worden gesleurd. Als Ilse de Lange op Pinkpop speelt, sta je beter naast haar op het podium dan frontrow - om zomaar een paar voorbeelden te noemen. Onderscheidend zijn, daar gaat het om."

Deelnemers moeten al een beetje ervaring hebben in de nieuwsfotografie. Zeven jongeren mogen pitchen, de jury kiest er twee. "Een soort Holland's got talent voor nieuwsfotografen", aldus Groeneveld. Rimmer Mulder gaat als voorzitter van de jury vooral letten op journalistieke mentaliteit. "Het is meer dan alleen een kiekje maken, het gaat om het vertellen van nieuws. Er moet een journalist in je zitten. Ik zie snel of dat zo is."

In drie maanden worden de kandidaten bij het ANP klaargestoomd voor het leven als persfotograaf. Na afloop begeleidt de NVF hen bij de eventuele start als ondernemer. Mulder: "ANP Foto is toonaangevend in de nieuwsfotografie. De talenten worden begeleid door de beste nieuwsfotografen." Zij coachen de jongeren in een of meer disciplines. Want volgens Groeneveld kunnen persfotografen niet zonder een specialisatie of duidelijk profiel. "Dat wordt uiteindelijk hun unique selling point."


Over de NVF
De NVF telt rond de 700 leden, voor het merendeel zelfstandige fotografen die op een journalistieke manier hun werk doen. NVF-leden fotograferen voor kranten en tijdschriften, voor bedrijven, pr-bureaus, overheidsinstellingen en andere opdrachtgevers. De NVF is in 1997 samengegaan met de Nederlandse Vereniging van Journalisten en vormt binnen die vereniging de sectie NVF. Leden van de NVF benaderen hun onderwerpen als technisch geschoold fotograaf en een goed vormgever, maar vooral ook met de ogen van iemand die weet welke informatie belangrijk is om vast te leggen. De NVF behartigt al ruim zestig jaar de gezamenlijke belangen van fotojournalisten. In de loop der jaren heeft de NVF een groot aantal activiteiten ontplooid, zowel buiten als binnen de vereniging.

Over ANP Foto
ANP Foto, de fotodienst van het Algemeen Nederlands Persbureau, covert met een kern van enkele tientallen fotografen en een paar honderd correspondenten 24/7 al het landelijke en fotowaardige nieuws. Dat levert een dagelijkse stroom van enkele honderden eigen nieuwsfoto's op. Daarnaast is ANP Foto mede-eigenaar van het internationale fotopersbureau EPA en exclusief agent in Nederland van de internationale fotodienst AFP en een groot aantal andere fotobronnen. Zodoende kunnen er elke dag meer dan 3500 nationale en internationale nieuwsfoto's worden toegevoegd aan de ANP-beeldbank (www.anpfoto.nl), die bijna zes miljoen beelden telt. De fotocollecties op de ANP-beeldbank worden met een hoge frequentie ververst en uitgedund, zodat ze urgent, relevant en goed doorzoekbaar blijven.

I Love The News
Op 3 november gaat de campagne I Love The News van start. De NVF maakt op 22 november de zeven finalisten voor de talentenpool bekend. De grote finale vindt plaats bij het ANP op 4 december. Daar leggen de deelnemers een kennistest af, ze mogen vijf minuten pitchen en ze maken kennis met de juryleden. Aan het einde van de dag zijn de twee winnaars bekend. Zij starten op 2 januari met hun coachingstraject bij het ANP. Het eindgesprek met de juryleden vindt op 29 maart plaats. De talenten krijgen hierin feedback op de foto's die ze de afgelopen drie maanden hebben gemaakt.
Links:
Organisatie info:
												ANP Foto
											 
												
											 
	                                			N O O T  V O O R   D E  R E D A C T I E   -  N I E T   V O O R   P U B L I C A T I E

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u terecht bij:

Rosa Garcia López, secretaris NVF
Nvf(at)nvj.nl, 020-676.67. 71
 
Johan Groeneveld, adjunct-directeur ANP Producties
Johan.Groeneveld(at)anp.nl, 070-41.41.380